Wprowadzenie

Zacznijmy od obalenia mitów! Czy wiesz, że edukacja architektoniczna nie polega na przekazywaniu wiedzy architektonicznej na temat stylów, materiałów czy konstrukcji. Czy wiesz jakie jest najgorsze pytanie, jakie może zadać osoba prowadząca warsztaty partycypacyjne, podczas których dzieci mają zaprojektować wymarzony plac zabaw? To pytanie brzmi: „Jak wygląda Wasz wymarzony plac zabaw?”

Czym więc jest edukacja architektoniczna? Czym jest partycypacja dzieci w projektowaniu przestrzeni? Zanim zaczniemy kurs musimy koniecznie odpowiedzieć na te pytania. Nawet jeśli od lat zajmujesz się tymi tematami – zachęcam do zapoznania się z materiałami. Ostrzegam – zawierają subiektywne opinie, ale poparte wieloletnim doświadczeniem i obserwacjami. Zgadzasz się z nimi? Nie zgadzasz się? W obu przypadkach zachęcam do dzielenia się spostrzeżeniami na facebookowej grupie. Dodatkową literaturę znajdziesz w spisie po prawej stronie.

Krzysztof Szmidt w świetnej książce „Trening kreatywności”, którą gorąco polecam, pisze iż „człowiek kreatywny (…) jest zdolny generować pomysły, które czynią nasz świat lepszym, bardziej prawdziwym lub piękniejszym”. Mówiąc o celach edukacji architektonicznej, w zasadzie moglibyśmy użyć tych samych słów – chcemy rozwijać naturalne predyspozycje dzieci do tego, aby były zdolne generować pomysły, które czynią nasz świat (zbudowany, choć nie tylko) lepszym, bardziej prawdziwym i piękniejszym.
Każde działanie warsztatowe warto zacząć od… rozgrzewki. I do tego właśnie świetnie nadają się ćwiczenia na kreatywność, np. te, które proponuje Krzysztof Szmidt we wspomnianej wcześniej książce. Są one skierowane raczej do starszych dzieci i osób dorosłych, ale wiele z nich można dostosować do potrzeb młodszych grup. Dla najmłodszych polecam książeczki z cyklu „Myślanki” Ośrodka Twórczej Edukacji Kangur. W serii jest m.in. książeczka o domu, więc poza ćwiczeniem kreatywności mamy już wprowadzenie tematyczne. Kilka ćwiczeń znajdziecie w materiałach, a więcej książek o kreatywności w linkach po prawej stronie.

ZADANIE:
Kurs rusza 11.09. Pozostałe materiały pojawią się na stronie właśnie wtedy. Wykorzystaj ten czas do zapoznania się z wprowadzeniem, czyli podcastem powyżej i z linkami po prawej. Ale proszę Cię również o przedstawienie się na naszej facebookowiej grupie. Opowiedz czym się zajmujesz i dlaczego chcesz wziąć udział w kursie. A dodatkowo powiedz nam co robisz gdy musisz coś wymyślić? Są różne sposoby na pobudzenie swojej kreatywności. Jedni wpadają na najlepsze pomysły pod prysznicem, inni potrzebują usiąść przed białą kartką i spisać wszystkie przelatujące przez głowę myśli, jeszcze inni wychodzą na spacer. A jaka jest Twoja metoda? Podziel się z nią. Możesz zamieścić swoje zdjęcie, filmik lub przeprowadzić FB LIVE.