fbpx

Leśny Ogród w Leśnej Szkole w Białymstoku

Co dzieci z leśnej szkoły chciałyby w swoim ogrodzie? Las! Pracę nad koncepcją ogrodu dzieci zaczęły jeszcze przed moim przyjazdem. Podkreślały, że chcą, aby teren był jak najbardziej leśny. Pierwszym pomysłem było więc zalesienie ternu. Dodanie drzew, krzewów i leśnych roślin pomiędzy budynkami i ścieżkami. Takie rozwiązanie ograniczy jednak wolną przestrzeń, dlatego zrezygnowaliśmy z wyższej roślinności i zaproponowaliśmy wprowadzenie w wyznaczonych poletkach leśnego poszycia – paproci, borówek, jeżyn. Poletka powinny być dość gęsto obsadzone, aby tworzyły zielony gąszcz. Można w ten sposób wydzielić poszczególne strefy i zasłonić elementy wymagające zasłonięcia.

Zgodnie z propozycją dzieci podzieliliśmy przestrzeń na strefę cichą i głośną oraz przejściową. Dzieci większość czasu spędzają bliżej lasu, tam również jest więcej miejsca na ewentualne urządzenia typu huśtawki czy minipark linowy. To oznacza, że ta część zawsze będzie najgłośniejsza. Przestrzeń między budynkami to część pośrednia. Strefa ciszy znajduje się bliżej pola, za brzozami i od strony tarasu z drzewem.

Poza podziałem na część cichą i głośną wprowadzamy podział na strefy funkcjonalne, takie jak strefa roślin uprawnych z sadem i warzywnikiem, strefa odpoczynku z „ogrodem ciszy” i hamakami, strefa zabaw konstrukcyjnych, strefa zabaw błotno-wodnych, krąg spotkań, strefa zabaw ruchowych z miniparkiem linowym, strefa muzyczna czy poletko wikliny z „ogrodem krzyku“.

kategoria: szkolny plac zabaw
numer: P.19.129
klient: Fundacja trzy czte ry!
miejsce: Baza Terenowa „Leśna Szkoła Puszczyk”
czas: 2019
faza: projekt koncepcyjny

zobacz również: Gromada. Szkolny przygodowy ogród zabaw

Leśny Ogród przy Leśnej Szkole