Faun, Flora i Fungo w Rybniku

Faun, Flora i Fungo
Faun, Flora i Fungo – to „gospodarze” trzec z czterech placów zabaw, realizowanych na terenie Spółdzielni Mieszkaniowej „Południe” w Rybniku. Poniżej przedstawiamy pierwszy z nich.

Zagrody Fauna

Zapraszamy do fascynującego świata zwierząt, gdzie zabawa łączy się z nauką. Każdy element na placu zabaw, a także w jego bezpośrednim sąsiedztwie inspirowany jest jednym z przedstawicieli fauny. Każdy z nich ma swoją „zagrodę” czy wybieg (jak w ZOO). W zagrodzie orła dzieci mogą pohuśtać się na wieloosobowej huśtawce, tzw. orlim gnieździe. W gołębniku znajduje się domek wielofunkcyjny. Zagroda żab to tor przeszkód do skakania. W zagrodzie królików przenosimy się do tajemniczej „krainy czarów” za sprawą tunelu w lustrze. Poruszane korbką ślimaki startują w wyścigu. Żuraw przenosi wiaderko z piaskiem. Wokół istniejącej piaskownicy w kształcie plastra miodu znalazły się skrzynie do zabawy, nawiązujące do uli. Pagórek przecięty ścianką wspinaczkową pozwala ćwiczyć zręczność kota, a w labiryncie eskulapa odnajdziemy lecznicze zioła. Jest tu również szałas do zabaw w mniejszych grupach, inspirowany wiklinowymi koszami do łowienia ryb, a także długi stół, przy którym można zjeść drugie śniadanie czy urządzić urodziny. Osoby, które są szczególnie zainteresowane „spotkanymi” zwierzętami zapraszamy do „Zagrody Fauna” z opisami i ciekawostkami na ich temat.

Ogrody Flory

Rośliny od zawsze towarzyszą i służą człowiekowi. Były na długo przed nim i będą po nim.
Plac zabaw inspirowany roślinami to okazja do zabawy i do edukacji. Teren podzielony jest na trzy części – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. W centralnym punkcie umieszczona jest „kapsuła czasu”, czyli karuzela przez którą możemy przejść do wybranej strefy. Towarzyszy jej ścianka interaktywna.
A. Przeszłość to nawiązanie do lasów pierwotnych. Na wejściu do tej strefy napotykamy słupki z linami, które w uproszczony sposób pokazują historię naturalną. Minipark linowy na słupach oraz „las skrzypów”, czyli słupki wielofunkcyjne, nawiązują do gąszczu drzew i lian. Ruchomy chodnik i trampoliny to „bagna”. Na stoku znajduje się zjeżdżalnia.
B. Teraźniejszość to strefa dla rodziców i najmłodszych dzieci. Jest tu miejsce do siedzenia, huśtawki kubełkowe oraz rury do rozmów na odległość.
C. Przyszłość – Inspiracją do projektu strefy przyszłości stały się rozważania na temat kosmicznej ekspansji człowieka. Dominującym kolorem jest czerwony, w nawiązaniu do gleby na Marsie. Zagajnik brzóz pokazuje rośliny ruderalne, które są w stanie wyrosnąć na najbardziej zdewastowanych terenach. Pod kopułą geodezyjną znajduje się domek do zabawy, „laboratorium” do przesypywania, ważenia, układania i „gotowania”. Tematyka badawcza jest kontynuowana poza kopułą. Dzieci mają do dyspozycji lupy, stację pogodową i inne elementy. Drewniane ostrosłupy nawiązują do skał. Są to nietypowe ścianki wspinaczkowe i tunele. Tej części towarzyszą słupki z lampkami solarnymi.

Fungopolis

Po dwóch placach zabaw poświęconych kolejno zwierzętom i roślinom czas na trzecie królestwo – grzyby. Ze względu na bardzo złożony teren (wąska działka, liczne sieci, odległość od miejsc parkingowych) plac zabaw ma charakter liniowy. Stąd pomysł nawiązania do miasta liniowego. Wzdłuż ścieżki znajdują się domki nawiązujące go budynków w mieście – sklepów, szpitala, budek targowych. Domki mają formę tablic interaktywnych. Po drugiej stronie ścieżki znajduje się tyrolka oraz rury do rozmów. W centralnej części oraz na obrzeżach placu zabaw znajdują się rzeźby-parasole nawiązujące do owocnika grzyba. Jest to pierwszy z licznych odniesień do grzybów. Rury dźwiękowe odnoszą się do grzybni, czyli części grzyba znajdujących się pod ziemią, które potrafią rozprzestrzenić się na znaczne odległości, a także przenosić „informacje”, np. między odległymi drzewami („Internet” drzew). Jednocześnie kształt tub do rozmów nawiązuje do grzybów trąbkowych, w przeciwieństwie do parasoli, które są odzwierciedleniem grzybów kapeluszowych. Grzyby hubiaste przedstawione zostały w postaci słupów do wspinania. Do bogatego królestwa grzybów nawiązują też poszczególne domki. Bank to przechowalnia przetrwalników grzybów. W restauracji jemy trufle. W szpitalu pojawia się informacja o grzybach trujących. Na targu możemy kupić pieczarki, podgrzybki, kurki i inne grzyby jadalne. W piekarni możemy dowiedzieć się czym są drożdże.

playtop

Playtopy

Pierwsze trzy place zabaw nawiązują do zwierząt, roślin i grzybów, czyli biocenozy. Ten plac zabaw nawiązuje do biotopu, czyli różnych środowisk życia, takich jak las, bór, staw, torfowisko, pustynia, góry, jaskinia, łąki, wrzosowiska, potok itd. Każdy biotop reprezentowany jest przez oddzielne miejsce do zabawy – Playtop. Punkty zlokalizowane są przed linią lasu. Dodatkowo na terenie lasu znajduje się kilka punktów nawiązujących do biotopów
stworzonych przez człowieka – balkon, hałda, ogród przydomowy, ogród na dachu itp. Kształt poszczególnych punktów nawiązuje do struktury węgla.