Dom Baśni w Odense

Spacerując po zabudowanych uliczkach nikt nie spodziewa się krajobrazu wiejskiego w centrum miasta. Początkowe zaskoczenie zmienia się w błogi relaks – usiąść na trawiastym pagórku, schłodzić stopy w „jeziorze”, zaglądnąć do wnętrza muzeum przez świetlik lub dom-peryskop, poszukać odniesień do baśni, pobawić się na placu zabaw, pospacerować, piknikować, nauczyć się tańczyć, odpocząć, a także – zobaczyć wystawę czasową, posłuchać baśni, wypić dobrą kawę lub herbatę lub kupić dizajnerską zabawkę nawiązującą do baśni Hansa Christiana Andersena.

Symbolika

Dom Baśni kryje w sobie liczne odniesienia do baśni Andersena – ich bohaterów i symboliki. Ukryte są zarówno w budynkach muzeum, domu kultury, jak i w ogrodzie, czasem dyskretne, czasem wyraziste, zabawne lub praktyczne, czytelne dla wszystkich, którzy czytali baśnie HCA, niezależnie od narodowości czy wieku. Tłem baśni HCA są zarówno ulice miasta, jak i wiejski krajobraz. Dawny ogród apteczny został przeobrażony w duński krajobraz z pagórkami, małymi, białymi domkami, “jeziorem” i ozdobnymi warzywami oraz ziołami, nawiązującymi do historii miejsca. Muzeum jest miejscem, gdzie prezentowana jest praca HCA – historie związane z powstawaniem baśni i odniesienia do wątków autobiograficznych. Dom kultury odnosi się do zmysłowego odczuwania baśni poprzez zajęcia warsztatowe, zabawę na scenie, słuchanie baśni czy zagłębienie się w doświadczenie.

Odniesienia do baśni:

  • hologramy przedstawiające przechadzające się postacie baśniowe w holu wejściowym;
  • poduchy i materace w groszki dla zmęczonych księżniczek i książąt;
  • rzeźba “bocianie nogi”;
  • ławki w kształcie statków, które obserwowała Mała Syrena;
  • kwiaty małej Idy zapraszające do tańca;
  • ślad stópek kaczej rodziny i brzydkiego kaczątka;
  • dom opowiadacza baśni z zestawem luster pozwalającym zaglądnąć w głąb… domu kultury (i to bez Szczęśliwych Kaloszy);
  • odgłosy zwierząt i inne dźwięki towarzyszące prezentacji poszczególnych baśni w nowym dziale muzeum Twórczość;
  • pachnące stokrotki;
  • obrys czarownicy-denatki, po tym jak żołnierz odciął jej głowę i zabrał Krzesiwo;
  • kogucik na dachu;
  • mural w głównym foyer przedstawiający autorską interpretację aktualnie omawianej baśni, wykonany przez zaproszonego artystę (zmieniany co dwa lata).