Trzy ogrody przedszkolne w Poznaniu

poznańskie centra wymiany doświadczeń

Poznańskie centra wymiany doświadczeń

Nie chcę zanudzać, ale myślę, że warto poznać kulisy tego ciekawego przedsięwzięcia. Urząd Miasta Poznania, a dokładniej mówiąc Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta zainicjowało program „Aktywne sposoby uczenia się w edukacji przedszkolnej — poznańskie centra wymiany doświadczeń”. Jego celem jest nowa aranżacja przestrzeni trzech przedszkoli miejskich, zarówno sal dydaktycznych, jak i ogrodów przedszkolnych. Do współpracy zaproszono fantastyczny Instytut Małego Dziecka, im. Astrid Lindgren. Przedsięwzięcie to składa się z czterech etapów. W pierwszym kadra przedszkolna uczestniczyła w szkoleniach prowadzonych przez Instytut Małego Dziecka. Projekty pokazane poniżej są wynikiem drugiego etapu, który zakładał przygotowanie projektów aranżacji wnętrz i ogrodów przedszkolnych. W trzecim etapie planowana jest realizacja ww. projektów, a w czwartym – rozpowszechnienie rezultatów projektu poprzez wizyty studyjne i stworzenie katalogu dobrych praktyk z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi aranżowania przestrzeni.

Przedszkole nr 42

Rodzice i inne osoby odwiedzające przedszkole podkreślają jego domową atmosferę. Przedszkole w swojej nazwie odnosi się do polskich kwiatów i tak jest kojarzone w okolicy. Dlatego nasza propozycja łączy te dwa zagadnienia – dom i ogród. Teren podzieliliśmy na strefy odpowiadające poszczególnym pomieszczeniom w domu. Przedpokój musi sprawiać dobre wrażenie. W gabinecie trwa skupiona praca. Sypialnia to miejsce wypoczynku i wyciszenia. W pomieszczeniu gospodarczym przechowujemy pojemniki na śmieci. W pokoju dziennym przyjmujemy gości, jest to miejsce, w którym dużo się dzieje. W pokoju dziecięcym jest miejsce na zabawki, twórczą zabawę i ruch. Jemy w kuchni lub w jadalni.

Przedszkole nr 46

Choć oficjalnie przedszkole nie ma nazwy, głównym tematem przewodnim placówki są odkrycia. Nazwy poszczególnych sal odnoszą się do różnych „krain”, takich jak kraina przygód, zwierząt, lasów, łąk czy tajemnic i odwagi. Motyw „małych odkrywców” może być kontynuowany w ogrodzie. Nowy ogród to kilka krain, ale tym razem rozszerzamy nasze poszukiwania na cały świat, a nawet wszechświat.

Przedszkole nr 87

Mocną stroną przedszkola jest otwartość na innych ludzi i inne kultury. Jednym z głównych obszarów działania przedszkola jest wielokulturowość. Podczas spotkania wielokrotnie podkreślano też zainteresowanie światem przyrody, dlatego postanowiliśmy pokazać te dwa aspekty. Pierwszy to działalność człowieka – zwyczaje, architektura, język, taniec, sport, jedzenie i zabawy charakterystyczne dla innych kultur. Drugi to bioróżnorodność, czyli różnorodne krajobrazy i typy roślinności – dżungla, łąka, ocean, góry, ale też ogród przydomowy czy plantacja.