E-book: Przyrodnicze azyle w miejskich przedszkolach

Zacznijmy od banalnego wydawałoby się stwierdzenia — żeby ogród przy przedszkolu miał sens trzeba z niego korzystać! Wydaje się to oczywiste, tymczasem zdarzają się przedszkola, w których dzieci korzystają z ogrodu od kwietnia do października. Przez pozostałe pięć miesięcy zamknięte są w salach przedszkolnych, pozbawione zabaw w kałużach, lepienia bałwana, obserwowania ptaków przylatujących do karmnika, śledzenia tropów „dzikich” zwierząt na śniegu czy zjeżdżania na sankach. Wyjście do ogrodu traktowane jest jak przykry obowiązek. Bo dzieci trzeba ubrać, a potem może i przebrać, bo naniosą błoto na butach…

Publikacja tłumaczy czym jest i czym może być ogród przedszkolny, dlaczego warto wciągać dzieci w proces projektowy i jak powinien on przebiegać, jakie wyposażenie powinno znaleźć się w ogrodzie, a także jak zadbać o bezpieczeństwo bawiących się dzieci. Specjalny rozdział poświęcono tematyce modernizacji istniejących ogrodów przedszkolnych.

Publikacja została przygotowana przez zespół pracowni k., w ramach konsultacji architektoniczno-krajobrazowych, będących jednym z elementów programu „Przyrodnicze azyle w miejskich przedszkolach”, realizowanego przez Dziecięcą Akademię Przyrody „Kumak” w 2014 r., dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Więcej informacji o programie na stronie www.przyrodniczeazyle.pl.